Nyttig frukost med proteinpannkakor

Vad är egentligen en nyttig frukost?

Innan jag delar med mig av det läckra pannkaksreceptet som vill jag ta upp några saker som jag tror kommer att hjälpa dig när det gäller nyttiga frukostar. Så vad innebär det när man säger att det är en nyttig frukost?

Det beror på en rad olika faktorer. Först, låt oss börja med en mycket kontroversiell fråga som många frågar sig: Måste jag äta frukost?

Alternativ # 1: Ingen frukost

Det är rätt. Frukost är faktiskt valfritt.

Jag vet att du hört att när man äter frukost så “kickstartar” din ämnesomsättning och sätter din kropp i fettförbränningsläge. Men vetenskapen visar att det är en marginell skillnad mellan människor som äter frukost och folk som inte gör det – när dessa håller sig inom samma dagliga kaloribehov.

Här är några anledningar till varför du kanske väljer att hoppa över frukosten:

  • Det hjälper dig att minska mängden mat du äter under dagen (om du inte kompenserar med småätande eller med överätande vid lunch och middag …)
  • Din vanliga frukost består ändå bara av två rostade brödskivor med Nutella eller marmelad som pålägg och ett stort glas apelsinjuice. Vilket innehåller över 100 g fettlagrande snabba kolhydrater – och du har inte orken att hitta ett smartare val.
  • Du är inte hungrig på morgonen
  • Du känner helt enkelt inte för att äta på morgonen
  • Du har inte tid att äta på morgonen

Att hoppa över frukosten kommer inte att förstöra din ämnesomsättning fullständigt eller försämra din muskeltillväxt eller förstöra din hälsa – även de dagar du tränar på morgonen. Jag är säker på att våra förfäder klarade sig fint även om de inte hade sin skål med Kalaspuffar eller Corn Flakes innan de behövde fly från hungriga rovdjur.

Alternativ # 2: Äta en nyttig frukost!

Visst kan man hoppa över frukosten med det kanske inte är det bästa alternativet för dig just nu. Det finns många skäl till varför äta frukost kan hjälpa dig att bränna mer fett:

  • Det hindrar dig från att överäta på lunchen och resten av dagen.
  • Du känner dig nästan fruktansvärd om du inte äter den.
  • Det ger dig bättre resultat på tidiga träningspass.
  • Det ger dig energi – vilket innebär att du faktiskt har testat hur du känner dig när du hoppar över den.

Glöm inte att hunger regleras av vanor, inte av våra gener. Om du exempelvis inte vill vara hungrig på morgonen längre, så kan du helt enkelt sluta att äta frukost. Efter bara ett par dagar har kroppen vant sig och kommer hungern att vara borta.
Men som du säkert förstår så rekommenderar jag att du äter frukost om du äter ”rätt” frukost.

Vad ska jag äta till frukost?

Det är inte rymdforskning. Välj organiska livsmedel istället för frallor, gräddost och kaffedrinkar med massor av socker som de flesta äter. Följande ingredienser bör vara ryggraden i varje – med kontroll över portionsstorleken:

  • Ägg
  • Magert kött
  • Nötter
  • Grönsaker
  • Frukt
  • Andra hälsosamma fetter som t.ex. kokosmjölk

Hur är det med kolhydrater, fett och protein?

Det blir lite mer komplicerat, men förstå detta: Du måste prova dig fram lite.
När du hittar vad som fungerar bäst för dig, fortsätt med det eller prova något annat för att se om du blir av med mer fett, bygger mer muskler. Eller helt enkelt mår bättre med ny balans av kalorier mellan kolhydrater, fetter och protein.
Mina riktlinjer för dessa nyttiga frukostar kommer att variera beroende på om du tränar på morgonen eller inte.

Om du tränar, välj frukostar med:

+ Högt proteininnehåll
+ Måttligt med kolhydrater som hjälper dig som bränsle under din träning (du måste testa dig fram och se hur du känner dig under passet)
+ Låga kalorier om du äter rätt innan träningen (testa det också – vissa människor kan äta en hel del innan träning, medan andra kommer att känna sig uppsvällda)

Om du inte tränar, välj frukostar med:

+ Högt proteininnehåll
+ Lågt innehåll av kolhydrater (mer kolhydrater är bra om du är väldigt aktiv eller är mycket mager)
+ Måttligt med kalorier

Okej, nu så varsågod god här har du en riktigt smarrigt och nyttig frukostrecept.

Nyttig frukost med läckra Proteinpannkakor med äpple, jordgubbar och blåbär

Är du sugen på något gott och nyttigt som innehåller både protein och är fullproppat med vitaminer och friska smaker?

Du skall du prova detta enkla och goda recept redan ikväll. Eller varför inte köra det som en lyxig nyttig frukost till helgen?

Här har du ingredienserna du behöver:

3 äggvitor
1 stort äpple, mosad
1/2 dl Whey-100 protein (vassle) med jordgubbssmak
1/2 dl kokosnötsmjöl
1/2 dl Blåbär

Tillagning:

– Blanda alla tillbehör utom blåbären i en bytta.
– Värm upp stekpannan och tillsätt lite margarin (eller kokosolja).
– Häll i smeten och tillsätt sedan blåbären.
– När du ser att bubblor bildas, vänder du.

Näringsinnehåll: 2 portioner

Kcal 435
Fett 8.4 g
Kolhydrater 37.8 g
Protein 39 g

Hoppas att det smakar!

Glada hälsningar

Nico

Gillar du artikeln? Då tror vi att du även kommer att gilla detta:

Fettförbränning i köket
Fettförbränning i köket
Förvandla ditt kök till en "Fettförbränningsstation" med dessa snabba & läckra recept! Nyckeln till att bli både stressfri och fettfri är dina vanor. Framgången börjar med att ha tillgång till rätt fettförbränningsrecept.

 

Nyttiga Desserter
Nyttiga Desserter
Nu kan du kan äta desserter och gå ner i vikt samtidigt! Bakelser och desserter är inte förbjudna även om du är ute efter en kost som är bra för din hälsa och hjärta. Det handlar bara om att välja lite bättre.